Børn ned til syv år forkaster klassisk legetøj
Da Top-Toy, selskabet bag legetøjskæderne Fætter BR og Toys ”R” Us i Norden, i sidste uge gik i rekonstruktion, som det hedder, og nu lukker 12 BR-butikker i Danmark, var en af forklaringerne børns ændrede legemønster.
Det skriver Kristeligt Dagblad.
De vokser simpelthen hurtigere fra at lege med legetøj end foregående generationer.
Og en stor undersøgelse, som legetøjsgiganten foretog sammen med konsulentfirmaet Red Associates, viser, at drenge, der for 10 år siden legede med klassisk legetøj frem til 12-årsalderen, i dag lægger det fra sig, når de er omkring otte år, mens piger blot er syv år, når de begynder at slippe deres.
I undersøgelsen blev der studeret legevaner hos familier med børn i forskellige aldre og køn, og ikke overraskende viste det sig, at digitale produkter spiller en stor rolle i moderne børns leg.
- Men det fremgik også, at når børnene legede med fysisk legetøj, gik de tilbage til det digitale, så snart der opstod modstand, eller det blev lidt kedeligt. Ønsket om tempo og interaktivitet påvirker helt klart legemønstret og børns måde at være på. Men jeg vil også påstå, at det påvirker børns udvikling, siger Top-Toys administrerende direktør, Per Sigvardsson.
Undersøgelsen er små to år gammel, så hvorfor har Top-Toy ikke bare lagt kursen om?
- Vi har gjort en masse for at imødegå den udvikling, blandt andet med produktudvikling som Lego Boost og den digitaliserede dukke Luvabella. Men jo, vi har været for sene til at reagere – eller sagt på en anden måde, udviklingen er gået utrolig stærkt, siger den administrerende direktør.
Også fysisk samvær med venner taber terræn til det digitale. Det viser en undersøgelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Her svarede 17 procent af de adspurgte 15-årige i 2009, at de var ”sjældnere” sammen med venner end ugentligt. I 2017 var det hele 35 procent.